يکشنبه ١٠ فروردين ١٣٩٩
اولين دوره مسابقه ملي طراحي بدنه استاندارد كاشي و سراميك 7 اسفندماه دانشگاه آزاد اسلامي واحد ميبد آخرين مهلت ثبت نام 15 بهمن ماه
صفحه اصلي > اطلاع رسانی > اخبار 
منو اصلی
نظرسنجی
آشنایی شما با مرکزرشد چقدر است؟

آشنایی کامل دارم
آشنایی ندارم
نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارم

جستجو
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 29700
 بازدید امروز : 5
 کل بازدید : 111159
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.2500
اخبار > فعالیت ها و رویکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی


  چاپ        ارسال به دوست

جوابیه صندوق شکوفایی و نوآوری به روزنامه کیهان

فعالیت ها و رویکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی

به نام خدا

  1. اولین بار در دولت قبل در هنگامه تدوین بودجه سال 91 مبالغی به صندوق اختصاص یافت امّا از 6.000  میلیارد ریال بودجه اختصاص داده شده توسط مجلس محترم تنها 4 درصد به صندوق پرداخت شد و بیش از 96 درصد آن بدون تحویل به صندوق به‌دستور رئیس محترم دولت وقت، مستقیماً از خزانه برای موضوعات دیگری پرداخت گردید. کاش نگارنده متن فوق در آن زمان نیز به حکم وجدان دغدغه‌مند خود، تلنگری بر این انحراف می‌زد، زیرا در این صورت جریان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان موردنظر ایشان، دوسال زودتر فعال می‌شد. در سال 93 بیش از 6.000  میلیارد ریال توسط دولت جدید به صندوق پرداخت شد و در همان سال بیش از نیمی از آن برای شرکت­های دانش بنیان تصویب شده است.
  2. هیأت عامل پیشین صندوق فرصت نیافت تا ساختار و فرآیندهای اجرایی صندوق را تنظیم نماید. در نتیجه هنگامی که هیأت عامل کنونی آغاز به کار نمود و به همت دلسوزانی از جمله معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین بخش سرمایه صندوق تأمین شد، صرفاً یک آیین نامه و یک دستورالعمل برای تسهیلات وجود داشت. در نتیجه هیأت عامل همزمان با پذیرش درخواست‌های انباشتة شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی تسهیلات، شروع به تدوین فرایندها، آیین نامه­ها، دستورالعمل­ها و سازوکارهای اجرایی نمود تا حتی از ابتدای کار نیز همة امور قاعده‌مند و بر اساس ضوابط و به دور از سلیقه‌ها و توصیه‌ها باشد. و این در حالیست که هر نهاد مالی مشابه (مانند بانک‌ها) از بیش از 2 سال قبل از آغاز فعالیت رسمی وقت خود را صرف آماده‌سازی و تجهیز امکانات و تدوین روش‌ها و فرآیندهای خود و آموزش پرسنل می‌نماید و در سومین سال، خدمت‌رسانی به مشتریان را آغاز می‌کند. تا کنون بیش از 20 آیین نامه، دستورالعمل، فرایند و 30 فرم و دیگر روالها برای تسهیلات در صندوق تدوین و تصویب شده است در حالی که از شروع به کار هیأت عامل کنونی به صورت همزمان تسهیلات مالی نیز پرداخت شده است.
  3. این انتظار در جامعه که حجم درخواست حدود 700 شرکت در طول یکسال از سوی یک نهاد تازه تأسیس تحت ارزیابی، تامین مالی و نظارت قرار گیرد، سه راه حل داشت. راه نادرست این بود که هر طرح را بدون ارزیابی و نظارت واقعی و در یک جلسه یک ساعته تصویب و یا رد کنیم یعنی با دیدگاه دولتی، نفتی و اداری برای طرح­ها تصمیم گیری شود و ارزیابی­های بازار، فنی، مالی-اقتصادی، سیستمی-مدیریتی و اعتبارسنجی انجام نشود و البته این روش همان نتایج طرح­های زودبازده که قبلاً در کشور تجربه شده است را، ایجاد می­کرد. راه دوم این بود که کارکنان صندوق به بیش از 400 نفر برسد و با بزرگ کردن تشکیلات همه کارها را خودش انجام دهد و از ظرفیت­های کشور استفاده نکند. راه سوم برون سپاری برخی از فعالیتهای غیرحیاتی مثل ارزیابی­های اولیه بود. لذا صندوق در اقدامی منطقی، با شناسایی و جذب کارگزاران تخصصی ارزیابی (خصوصی و دولتی) از سراسر استان ها و همچنین تفاهم با صندوقهای پژوهش و فناوری، به اعطای عاملیت ارزیابی و مالی بخشی از این تسهیلات پرداخت. ماحصل این اقدام تصویب 384 طرح به مبلغ 1.242.564 میلیون ریال تا زمان نگارش این جوابیه می­باشد. تعداد 235 طرح به مبلغ حدود 3.402.140 میلیون ریال (340.2 میلیارد تومان) نیز دردست ارزیابی می­باشند. ضمناً حدود دو برابر این مبلغ نیز به تسهیلات برای تأمین دفتر کار شرکتهای دانش بنیان اختصاص یافته است. صندوق نوآوری و شکوفایی در همین مدت تعداد 264 وام قرض­الحسنه داشته است که تعداد 132 مورد از آنها بالای 1.000 میلیون ریال بوده است و میزان سرمایه­گذاری مصوب 30 میلیارد ریال بوده است و چندین طرح سرمایه­گذاری نیز در مراحل آخر بررسی است. بدیهی است در یک نهاد مالی که همزمان اعطای تسهیلات به صورت وام با نرخ سود کمتر از سود بانکی از یکسو و سرمایه­گذاری و مشارکت از سوی دیگر جزء وظایف آن می­باشد اکثر شرکت­های دانش بنیان متقاضی دریافت وام بجای درخواست سرمایهگذاری باشند.
  4. تسهیلات نمونه سازی صندوق مشخصاً به ایده­هایی پرداخت می شود که نمونه اولیه موفقی داشته باشند. هدف این تسهیلات نیز کمک به تجاری سازی اولیه و تهیه طرح پایلوت طرح می­باشد که با نرخ 4% انجام می­شود و در صورت موفقیت طبق درخواست شرکت برای دوران سودآوری و فروش نتایج، طرح تسهیلات تولید صنعتی و سرمایه در گردش با نرخ 14% در اختیار متقاضی قرار می گیرد.بر همین اساس در موارد متعددی به تشخیص ارزیاب فنی، در مراحل طراحی و تولید نمونه اولیه،  تسهیلات به شرکت­ها اعطا شده است. صندوق به ایده های اولیه که در مرحله تحقیقات بوده و هنوز معلوم نیست که به نتیجه­ای منجر شوند در صورتیکه بازار داخلی آن وجود داشته باشد و تیم فنی توانایی کافی داشته باشند، بصورت مشارکت خطرپذیر تأمین اعتبار می­کند.
  5. شاید سقف سه میلیارد ریالی تسهیلات برای نمونه سازی محدود باشد، اما بر اساس ارزیابی های انجام شده، بسیاری از شرکتهای نوپا حتی توان جذب نصف همین مقدار منابع را ندارند. حال اگر نگارنده صلاح می دانند که برای سخره نگرفتن جوانان، منابع بیت المال بین شرکتها حراج شود مساله دیگری است. همچنین فراموش نشود که تسهیلات کارآفرینی سایر نهادها و بانکها بسیار کمتر از رقم فوق است. تسهیلات برای تولید در صندوق سقف خاصی نداشته و در صورت شناسایی طرحهای مستعد تا بیش از یکصد میلیارد ریال نیز می­تواند مصوبه داشته باشد. پرداخت­ها باید مرحله به مرحله باشد یعنی ابتدا نمونه استاندارد تمام شود سپس برنامه­ریزی تولید و افزایش حجم تولید صورت گیرد و مطلبق با آن تسهیلات تولیدی را درخواست کرده و تصویب کند.
  6. منابع آماری نگارنده احتمالاً جملات انتقادی برخی از متقاضیان بوده است. فقط یک آمار نادرست و بدون سند در متن آمده است و باقی مطالب به صورت کیفی و کلی است. بر اساس آمار ثبتی داخلی صندوق، حداقل 70% تعداد درخواستهای بررسی شده مصوب و 26% در دست بررسی می­باشند و نسبت ریالی تسهیلات مصوب به  درخواستی 53 % بوده است. (در حالی که نگارنده این رقم را 25% عنوان نموده­اند). اقدامات منفعلانه و بی برنامه صندوق از منظر ایشان، شاید به سازماندهی، جذب نیرو، طراحی و تدوین فرایندها و روالها،  ارزیابی بیش از 384 درخواست به مبلغ2.323.120 میلیون ریال و تصویب 384 طرح به مبلغ 1.242.564 میلیون ریال در قالب تسهیلات قرض­الحسنه، جعاله و لیزینگ و تعدادی ضمانت نامه و... گفته میشود که تنها در طول یکسال صورت پذیرفته است. الحمدا... صندوق توانست به بیش از 70% از اهداف برنامه سال 93 که مصوب هیأت عامل شده بود، دست یابد.
  7. صندوق بهبود فرایندها و ساختارهای خود را امکانپذیر، لازم و اقدامی در راستای موفقیت بیشتر برای خود، شرکتهای دانش بنیان و در نهایت به نفع کشور میداند و از هرگونه پیشنهاد کارشناسی شده در این خصوص استقبال می­نماید. این مجموعه در قیاس با بانکها و دیگر موسسات مالی با سوابق چندین ده ساله توانسته است فعالیت­های حدود 400 شرکت را سرعت بخشد و کلیه کارکنان صندوق با حجم کاری بسیار زیاد و بی ادعا موجی از امید را در میان شرکتهای دانش­بنیان ایجاده کرده­اند. شرکت‌های دانش‌بنیان در حین سپری کردن فرایند ارزیابی در صندوق آموخته­اند که باید توقعات خود را برمبنای خردمندی اقتصادی تنظیم کرده و نیازهای خود را به صورتی مستدل و در قالب طرحهای اقتصادی و فنی صحیح و کامل بازبینی کرده و ارائه نمایند. گزارش بخشی از فعالیتها بر روی سایت صندوق (nsfund.ir) قابل دسترسی است.

جدول زیر توزیع تسهیلات مصوب صندوق تا کنون را نشان می­دهد:

ردیف

عنوان

تعداد

مبلغ مصوب

(میلیون ریال)

1

تعداد طرحهای مصوب قرض الحسنه

255

341.485

2

تعداد طرحهای مصوب قبل از تولید صنعتی

24

141.000

3

تعداد طرحهای مصوب تولید صنعتی

33

476.865

4

تعداد طرحهای مصوب سرمایه درگردش

40

216.236

5

تعداد طرحهای مصوب ضمانت نامه

6

12.549

6

تعداد طرحهای مصوب لیزینگ

17

49.929

7

شرکتهای ارائه دهنده خدمات تجاری سازی به شرکتهای دانش بنیان

9

4.500

جمع کل

384

1.242.564

 
  1. متولی حمایت از فعالیتهای تحقیقاتی، دستگاههایی همچون دانشگاه­ها، پارکهای علمی، وزارتخانه­ها و معاونت علمی و فناوری است و صندوق نوآوری و شکوفایی با توجه به مأموریت ابلاغ شده بر اساس اسناد بالادست، یعنی تجاری سازی نتایج نهایی تحقیق و توسعه در فناوری­های برتر و با ارزش افزوده فراوان، از ورود به این فعالیتها بصورت تسهیلات منع شده است.
  2. در اساسنامه صندوق که در دولت قبل مصوب و در شورای نگهبان تأیید گردید، لایه های نظارتی تعریف شده است. هیأت عامل ناظر بر صندوق بوده و بازرس قانونی ناظر بر عملکرد آن است و سازمان حسابرسی کل کشور نظارت بر عملکردهای مالی و هیأت امنا بالاترین سطح نظارتی را دارد. علاوه بر اینها در قانون برای شکایات شرکتها نیز علاوه بر بخش شکایات درون صندوق، در نهایت شورای عتف را معرفی کرده است. لذا نسبت دادن شائبه سو استفاده از منابع صندوق به هیچ وجه با ساختار تصمیم گیری، جایگاه و اعضای هیات عامل کنونی و همچنین ساختار نظارتی حاکم بر فعالیت های صندوق، تهمت و قابل پیگیری در مراجع صالحه است.
  3. صندوق غیر از فرایندهای میز پذیرش، ارزیابی، مالی، نظارت و بررسی شکایات، مراجع قانونی تصمیم­گیری نیز دارد و در کمیته­های مختلفی همچون کمیته اعتباری، کمیته صد، کمیته لیزینگ و شورای سرمایه­گذاری که همگی مصوب شده­اند، مسائل را بررسی و تصمیم­گیری می­کنند؛ لذا تصمیمات به هیچ وجه شخصی نمی­باشد. ضمناً هیچ نهاد مالی همچون بانک­ها، اعضاء و مراجع تصمیم­گیری خود را اعلام نمی­کنند.
  4. مدیریت صندوق برعهدة هیأت عاملی متشکل از 7 نفر است که توسط رئیس جمهور محترم که رئیس هیأت امنای صندوق هستند، منصوب شده‌اند. ایشان در انتخاب خود فردی را که به خوشنامی، عزت نفس و سلامت اخلاقی و مالی شهرت داشته و از قبل نیز نماینده معاونت علمی و فناوری در کمیسیون دائمی هیأت امنای صندوق بودند، به‌عنوان رئیس هیأت عامل صندوق منصوب کردند.
  5. بیش از 33 سال است در حوزه تحولات علم و فناوری کشور فعال و موثر بودهاند؛ از تحولات انقلاب فرهنگی تا انجام پروژههای فناوری محور در جنگ، از مسئولیت در دانشگاه تا سیاستگذاری در وزارت علوم و راه اندازی شورای عتف، از حضور در انجمنهای علمی نانو فناوری و مدیریت تکنولوژی تا راه اندازی ISC و مراکز رشد، از راه اندازی کانونهای تفکر و فن بازار در کشور تا سطوح تحقیقاتی، سیاستگذاری و مسئولیتهای بالا در صنعت هستهای (ایشان به دلیل خدمت در جایگاه معاون تحقیقات و فناوری سازمان انرژی اتمی ایران و دیگر فعالیتهای فناورانه در این سازمان، جزء فهرست تحریم اتحادیه اروپا هستند.) و از تدریس و ارائه مقاله در رشته مکانیک تا مدیریت تکنولوژی و از برنامهریزی در ابتدای ایجاد شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان تا طراحی و همکاری برای ایجاد پارک فناوری پردیس و داشتن چندین دانشجوی ارشد و دکترا و فعالیتهای بسیاری در حوزه شرکتهای دانش بنیان. بعید است فردی با چنین سوابقی در میان دانشگاهیان، صنعتگران و فناوران گمنام باشد.
  6. اگر صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شود که حرکتی جدی در میان شرکت­های دانش بنیان ایجاد کند، اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان تقویت خواهد شد. قطعا فعالیت­های صندوق که از معدود فعالیت­های تقویت کننده اقتصاد مقاومتی می­باشد، رهبری انقلاب، مسولین اقتصادی و فناوری کشور و شرکت­های دانش بنیان را راضی و خوشنود خواهد کرد.

شرکت­های دانش بنیان باید با تلاش خود در بهرهبرداری موثر از تسهیلات مصوب، صندوق را در دستیابی به اهداف خود یاری رسانده و  توسعه فناوری کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی تدوام بخشند.


١١:٤٨ - چهارشنبه ٢٧ خرداد ١٣٩٤    /    شماره : ٥٦٦    /    تعداد نمایش : ٣٥٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: